תכנון מלאי
עולם התקשורת הסלולרית מסתיר בחובו תהליכים מורכבים בתחומים שונים לאורך שרשרת האספקה. אחת ההתמודדויות המורכבות ביותר של החברות הסלולריות היא התמיכה ותיקון של מגוון המכשירים הרחב אותו היא מציעה ללקוחותיה. על מנת לתמוך בתיקון של כל מגוון המכשירים, צריכות החברות הסלולריות להחזיק מגוון חלפים רחב המותאם למכשירים הקיימים בשוק. התמיכה במכשירים לא מסתיימת ביציאת מכשיר ממחזור המכירות, אלא ממשיכה איתו שנים הלאה לצורך תמיכה בלקוחות קיימים המחזיקים אותו. אם כן מטרתו של מערך עיתוד המלאי הינה לייצר זמינות מלאי מכסימלית בכל שרשרת האספקה, זאת תוך שקלול פרמטרים כלכליים ועסקיים הנגזרים מיעדי החברה.
חברת תקשורת סלולרית מחזיקה במספר רב של מקט"ים פעילים, בממוצע מעל ל- 10,000 פריטים . אורך חייהם של הפריטים הינו נגזרת של אורך חיי המדף של המכשיר. ישנם מכשירים יקרים אשר אורך חייהם נמשך כשנה ויותר אך עם זאת, ישנם מכשירים זולים שאוזלים מהמלאי לאחר מספר חודשים. מכשירים אלו יוצרים לחברה בעיה שכן היא עדיין נדרשת לספק שירות למחזיקיהם. לשם התמודדות עם בעיה זו, החברה צריכה לבצע תכנון מלאי אופטימלי. המלאי הרצוי הינו כזה אשר יצליח לספק את הדרישה לחלקי חילוף למכשירים אך גם לא יגיע למצב של עודפים או חוסרים.
מניסיוננו בתחום, הבנו כי אחד מהסודות להצלחה בהשגת תכנון מלאי אופטימלי, הינו שיתוף התחזיות של מנהל השיווק לגבי צפי המכירות של המכשירים השונים. צפי זה עוזר למנהל הרכש בהיערכות לתקופה הבאה הכוללת את כמות וסוג החלפים הדרושים בנקודות השרות. תכנון מלאי אופטימאלי יאפשר להחזיק על המדף את הכמות הרצויה של פריטים וכן להזמין כמות מתאימה של חלפים. מלאי עומד גובה עלויות כבדות מהחברה וכן ישנם מצבים בהם חלה ירידה במחיר המוצר וחלפיו ועל כן מידע הנוגע לתכנון מלאי אופטימאלי, יכול לחסוך לחברה כסף רב
תיאור פרויקט Planning אותו ביצעה C&G
הפרוייקט עסק ב- 2 "עולמות" תוכן שונים:
1)תחזוקה - מכשירים, אביזרים וחלקי חילוף המשמשים את מערך התחזוקה והשרות.
2)ציוד קצה - טלפונים ניידים ואביזרים נלווים הנמכרים ללקוחות במסגרת תהליכי המכירה והשדרוג.
לכל אחד "מהעולמות" ישנם מאפיינים ואילוצים שונים המשפיעים על מהלכי העיתוד, לדוגמא: מודלים סטטיסטיים ותהליכי עבודה שונים הנדרשים ליצירת תחזית ביקושים, רשת לוגיסטית שונה לכל שלב, עצי מוצר ייחודיים לכל עולם וכן מאפיינים רבים נוספים המשפיעים על מדיניות העיתוד. יש לציין כי למרות השוני במאפייני העיתוד קיים קשר חזק בין העולמות אשר משפיע על שיטת היישום ואופן ההטמעה של הפרויקט.
פרויקט ה-Planning מתמודד עם מספר אתגרים מרכזיים:
• יצירת תחזית ביקושים המשלבת מידע עסקי, מבצעי מכירות, השקות ו"אירועים לוגיסטיים" המשפיעים על הביקוש. כל זאת תוך התחשבות בעובדה כי מחזור החיים של המוצרים הסלולריים הולך ומתקצר ובכך מקשה על הפעלה של מודלים סטטיסטיים ביצירת תחזית ביקושים אמינה.
• סנכרון ותיאום תהליכים עם ספקים חיצוניים.
• הטמעת תהליכים חדשים, חלק מהתהליכים מוגבלים לרצפת הייצור וחלק חוצי ארגון.
• הקמת תשתית ל- KPI חדשים והטמעתם.
C&G נאלצה להתמודד עם האתגר של שכנוע המשתמשים לזנוח את שיטות העיתוד הקודמות שלהם, המבוססות על דוחות Data Warehouse, גיליונות אקסל וכן "תחושות בטן" (של מתכננים בעלי ניסיון אישי רב) וזאת לטובת מערכת ממוכנת המציגה נתונים "שונים" ממה שהכירו וערערו את הנחות היסוד לפיהם פעלו במשל שנים רבות.
במסגרת הפרויקט הוגדרו שש אסטרטגיות גינריות להשלמת פערים וכן מנגנון דינמי (מנוע חוקים) לקביעת סדרי עדיפויות להפעלת אסטרטגיות אלו. מנוע החוקים מאפשר להגדיר רצף שונה של אסטרטגיות להשלמת פערים לכל פריט בכל מיקום (SKU-Item at Location) ברשת הלוגיסטית. הגדרת סדר עדיפויות של אסטרטגיות ל- SKU מוגדר כ"מסלול האסטרטגי של פריט".
שיטת המסלולים מאפשרת למתכנן ((Planner לקבוע חוקת עיתוד שונה בכל שלב במחזור החיים של הפריט. השיקולים והאילוצים אשר נלקחים בחשבון בעת קביעת המסלול האסטרטגי הם הן כלכליים והן מקצועיים.
לאור מורכבותם וחדשנותם של המודלים אשר הופעלו במסגרת פרויקט, ניתן דגש מיוחד לניהול הסיכונים. במסגרת כל שלב בפרויקט הוגדרו מדדי KPI ייעודיים כאשר במהלך היישום אף התגלו מדדים חדשים ומפתיעים אשר לא תוכננו בתחילת הפרויקט. המדדים החדשים אפשרו מדידה של איכות התכנון ויעילות הביצוע.
גיא פרחי, מנכ"ל משותף בחברת C&G Logistics Solutions